Sinaxar 14 Iunie
În aceasta luna, în ziua a paisprezecea, pomenirea Sfântului Prooroc Elisei.
Acesta a fost fiul lui Safat, din Aelmut, din pamântul lui Ruben, si pentru el s-a facut semn, caci atunci când s-a nascut el în Galgala, junicea cea de aur ce era în Silom a zbierat tare, încât s-a auzit si în Ierusalim. Iar preotul a zis, din pricina aratarii, ca prooroc s-a nascut astazi în Ierusalim, care va strica cele cioplite, si va zdrobi cele varsate. Si a facut Dumnezeu multe semne prin mâna proorocului Elisei. Deci murind, a fost îngropat în Samaria, în Sevastopoli. Acesta a proorocit pentru venirea Domnului, si a vindecat apele din Ierihon, care erau sterpe si sarate, zicând: “Acestea zice Domnul: vindeca-voi apele acestea”, si s-au vindecat. A înviat si morti, si a curatit de lepra pe Neeman Sirianul, si a facut de s-a umplut de lepra Ghiezi, sluga lui, pentru iubirea de argint a lui, si pentru neascultare. Si mort fiind, a înviat pe un mort si a despartit curgerea Iordanului, lovindu-l cu cojocul lui Ilie (praznuit pe ); înca si alte multe minuni a facut.
Mai multe .
Tot în aceasta zi, pomenirea celui între sfinti Parintelui nostru Metodie, arhiepiscopul Constantinopolului.
Sfântul Metodie, Patriarhul Constantinopolului, s-a nãscut în Sicilia, într-o familie bogatã. Având vocaþia de a-I sluji lui Dumnezeu, Metodie s-a retras de tânãr într-o mãnãstire din insula Kios, pe care a renovat-o din resursele proprii. În vremea iconoclastului Leo Armenianul (813-820), Metodie ocupa înalta funcþie numitã în greacã "apokrisiaros" ( adicã avocat pe probleme bisericeºti) sub Sfântul Patriarh Nichifor (prãznuit în 2 iunie). Acesta l-a trimis într-o misiune papalã la Roma ºi a rãmas acolo. Între timp Leo l-a îndepãrtat de la patriarhie pe Nichifor înlocuindu-l cu iconoclastul Teodot din Melissinea, care era poreclit "Kassiter" (adicã “omul de tablã") (815-822). Dupã moartea lui Leo Armenianul, Metodie s-a întors ca prezbiter ºi a luptat fãrã încetare împotriva ereziei iconoclaste. Împãratul Mihail cel Bâlbâit (820-829) s-a dovedit la început pãrtinitor al celor întemniþaþi pentru venerarea icoanelor, eliberându-i din închisoare, dar s-a rãzgândit dupã o vreme ºi a reînceput persecuþia împotriva ortodoxiei. Sfântul Metodie a ajuns dupã gratii într-o temniþã din Akrita. Dupã moartea lui Mihail, conducãtor a fost Teofil (829-842), care deºi iconoclast ºi el, l-a eliberat totuºi pe Sf. Metodie din temniþã, dovedindu-se un om de caracter ºi literat, care l-a apreciat pe Metodie pentru erudiþia sa. Vãzându-se liber, Sf. Metodie a reluat lupta împotriva ereticilor, tolerat fiind o vreme de împãrat. Dar, dupã o înfrângere într-o luptã cu arabii, Teofil ºi-a vãrsat nervii pe Metodie, spunând cã Dumnezeu l-a pedepsit pentru cã a lãsat un închinãtor la icoane sã stea în preajma lui. Metodie a încercat sã-l facã sã înþeleagã cã Dumnezeu îl pedepseºte tocmai pentru insulta adusã sfintelor icoane. Dar sfântul n-a obþinut decât ordinul de a fi torturat. Fiind lovit mai mult în faþã, pãgânii i-au rupt falca ºi i-au lãsat cicatrici îngrozitoare pe faþã. Metodie a fost transferat pe insula Antigonos ºi închis într-o peºterã adâncã împreunã cu doi tâlhari, unde a stat fãrã sã vadã lumina zilei timp de ºapte ani, pânã la moartea împãratului Teofil. În tot acest timp, sfinþii mãrturisitori Teodor ºi Teofan Poetul (prãznuiþi în 27 decembrie), care erau de asemenea întemniþaþi, îi trimiteau lui Metodie versuri de încurajare iar Metodie le rãspundea tot în versuri. Dupã moartea lui Teofil, fiul acestuia Mihail al III-lea (842-867) a ajuns împãrat, dar nefiind destul de matur, Imperiul Bizantin a fost condus de fapt de mama acestuia, împãrãteasa Teodora, închinãtoare la icoane. Împãrãteasa a încercat sã extirpeze erezia iconoclastã ºi a dat ordin sã fie eliberaþi toþi cei închiºi pentru cã s-au închinat la icoane. Ereticul Annios, patriarhul de atunci a fost înlãturat ºi Sf. Metodie a fost fãcut patriarh în locul lui. Apoi s-a organizat un sinod local la Constantinopol, prezidat de Sf. Metodie, în anul 842, în care s-a reintrodus închinarea la icoane ºi s-a stabilit sãrbãtoarea anualã a triumfului ortodoxiei. “Sinodikonul Ortodoxiei” compus de Sf. Metodie se cântã în prima duminicã din Postul Mare. În încercarea de a-i mânji reputaþia ºi de a distruge iubirea enoriaºilor pentru el, pãgânii au scos zvonuri cum cã sfântul ºi-ar fi încãlcat castitatea. Însã blasfemiatorul a fost prins ºi ruºinat în faþa tuturor. Ultimii ani ai sfântului au trecut cu pace, cu multã trudã în slujba Bisericii, renovând biserici ruinate de eretici, recuperând sfinte moaºte împrãºtiate de pãgâni ºi mutând sfintele moaºte ale Patriarhului Nichifor de la locul întemniþãrii înapoi la Constantinopol.
Sfântul Metodie a murit în anul 846. El a fost apropiat duhovniceºte de Ioanichie (prãznuit în 4 noiembrie), care a proorocit cã acesta va deveni patriarh ºi cã va muri în acel an. Pe lângã "Sinodikonul Ortodoxiei," sfântul a mai întocmit un set de reguli pentru cei convertiþi la Ortodoxie, trei ritualuri de cãsãtorie, mai multe pastorale ºi imnuri bisericeºti.
Tot în aceasta zi, pomenirea Preacuvioasei Iulita, care cu pace s-a savârsit.
Tot în aceasta zi, pomenirea Cuviosului Nifon, cel ce a sihastrit în Muntele Atosului la anul 1330, si care cu pace s-a savârsit.
Sfantul Nifon atonitul a trait in secolul al XIV-lea, si a fost fiu de preot. Pentru Hristos a luat calea monastica, dar a fost repede hirotonit preot. Dar dragostea lui de osteneala si linistire (isihie) l-a adus la Muntele Athos. Aici el a purtat lupta cea buna multi ani, sub indrumarea staretului sau, sfantul Maxim Kavsokalivitul (Cavsocalivitul – "arzatorul de colibe", praznuit la ). Sfintul Nifon a murit la varsta de 96 de ani, fiind slavit de Dumnezeu cu darul facerii de minuni si al discernamântului.
Tot în aceasta zi, pomenirea Sfântului Sfintitului Mucenic Chiril episcopul Gortinei, din insula Ciprului.
Tot în aceasta zi, pomenirea Sfântului Metodiu, igumenul manastirii de la Peshnosha (Rusia).
Sfântul Metodie, egumen al Peshnosha a fost întemeietorul Mãnãstirii Peshnosha. Tânãr fiind, a mers la Sf. Serghie din Radonezh (Radonej) ºi a petrecut mai mulþi ani sub îndrumarea lui, dupã care, cu binecuvântarea mentorului sãu, Metodie s-a retras în pustnicie, clãdindu-ºi o chilie în pãdure, dincolo de râul Yakhroma. Nu dupã mult timp, au venit mai mulþi discipoli în acel loc mlãºtinos unde se afla Sf. Metodie, doritori sã urmeze exemplul nevoinþei sale. Sf. Serghie l-a vizitat, sugerându-i sã construiascã o bisericã ºi o mãnãstire în acel loc. Sf. Metodie a pus umãrul la construirea chiliilor, târând dupã el buºteni de la râu. Din acel moment, mãnãstirea s-a numit "Peshnosha." În 1391 Sf. Metodie a devenit igumen al acestei mãnãstiri. Din când în când se retrãgea la câþiva kilometri de mãnãstire nevoindu-se în rugãciune. ªi aici Sf. Serghie a venit la Metodie pentru convorbiri duhovniceºti, de aceea, locul a primit numele de "Beseda" ("loc de conversaþie"). Sf. Metodie s-a sãvârºit în an anul 1392 ºi a fost înmormântat la mãnãstirea pe care a ridicat-o. Peste sfintele sale moaºte s-a construit o bisericã închinatã sfinþilor Serghie din Radonezh ºi Metodie din Peshnosha în 1732. De la sfârºitul sec. al XVII-lea ºi începutul sec. al XVIII-lea oamenii au început sã se închine la Sf. Metodie.
Cu ale lor sfinte rugãciuni, Doamne, miluieºte-ne ºi ne mântuieºte pe noi. Amin.